Johtavat tietoliikenne- ja tietotekniikkayritykset kehittävät yhteistä langattoman tiedonsiirron sovellusta

Ericsson, IBM, Intel, Nokia ja Toshiba ovat tänään esitelleet innovatiivisen teknologian, joka mullistaa sekä henkilökohtaisten että yrityskäyttöön tarkoitettujen päätelaitteiden langattoman yhteensopivuuden. Uuden teknologian ansiosta käyttäjä voi kytkeä langattomasti useita erilaisia laitteita, jotka voivat välittää keskenään sekä puhetta että dataa. Kannettavien tietokoneiden ja matkapuhelinten sekä muiden langattomien laitteiden välinen kommunikointi tapahtuu tulevaisuudessa ilman kaapeleita niin toimistossa kuin matkallakin.

Järjestelmälle on annettu koodinimi "Bluetooth", ja se perustuu avoimeen spesifikaatioon, jonka yritykset ovat yhteistyössä kehittäneet muodostamansa Bluetooth Special Interest Group (SIG) -ryhmän puitteissa. Ryhmä perustettiin vuoden 1998 alkupuolella, ja sen tavoitteena on luoda uusi teknologiastandardi. Ryhmä julkisti tänään uuden teknologian yhtä aikaa Lontoossa, San Josessa Kaliforniassa ja Tokiossa.

Bluetoothin kehitystyössä yhdistyy viiden eri yrityksen vahva osaaminen. Ericsson on tuonut hankkeeseen mukaan radioteknologian perusosaamisensa; Toshiba ja IBM kehittävät yhteistä spesifikaatiota Bluetooth -teknologian yhdistämiseksi kannettaviin laitteisiin; Intelin osaaminen mikropiirien ja ohjelmistojen kehittelyssä on antanut vahvan tukensa hankkeelle; Nokian avainosaamista edustaa hankkeessa radioteknologian ja matkapuhelinohjelmistojen tuntemus.

Myös muut yritykset ovat tervetulleita osallistumaan ydinteknologian tukemiseen ilman lisenssimaksuja, jotta Bluetooth-teknologiaa käyttävien laitteiden kirjo olisi mahdollisimman laaja. Yrityksiä jotka ovat liittyneet Bluetooth-ohjelmaan ja sitoutuneet sisällyttämään tuon teknologian osaksi tulevia tuotteitaan ovat mm: Motorola, Qualcomm, 3COM Palm, VLSI ja Lucent (liitteessä 1 on täydellinen lista tällä hetkellä mukana olevista yrityksistä).

Bluetooth käyttää tiedonsiirrossa lyhyen kantaman radioyhteyttä, mikä mahdollistaa lukuisten langattomien laitteiden vaivattomat keskinäiset yhteydet. Radioyhteys toimii 2,45 GHz ISM -kaistalla, joka on maailmanlaajuisesti käytettävissä. Bluetooth-standardia on kehitetty samalla periaatteella kuin menestyksekkäitä PCI- ja AGP -teollisuusstandardeja.

Bluetoothin edut

Bluetooth poistaa liikematkustajalta tarpeen hankkia lukuisia, usein vain yhteen tarkoitukseen sopivia, kaapeleita. Uuden teknologian ansiosta useat laitteet voivat kommunikoida keskenään yhden ainoan portin kautta. Keskenään liikennöivien laitteiden ei tarvitse olla näköyhteydessä toisiinsa. Yhteys onnistuu myös liikkeessä, vaikkapa silloin kun toinen laite on salkussa ja toinen taskussa.

Bluetooth-teknologia tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia kytkeä langattomia laitteita toisiinsa niin ammatti- kuin yksityiskäytössäkin:

• Käyttäjä voi saada ilmoituksen saapuvasta sähköpostista matkapuhelimeensa ja reagoida siihen, vaikka kannettava tietokone olisikin salkussa. Vastaanottaessaan sähköpostin tietokone lähettää viestin matkapuhelimeen, ja käyttäjä voi halutessaan lukea sähköpostin puhelimen näytöltä.

• Käyttäjällä on langaton pääsy internetiin. Verkkoyhteys reitittyy joko matkapuhelimen tai kiinteän verkon, kuten puhelinverkon, ISDN:n tai paikallisverkon, kautta.

• Käyttäjä voi lähettää "pikapostikortin" kytkemällä digitaalikameran matkapuhelimeen tai muuhun päätelaitteeseen. Käyttäjä voi liittää kuvaan kommentteja matkapuhelimella tai kannettavalla tietokoneella ja lähettää viestin välittömästi minne tahansa maailmassa.

Standardin soveltaminen

Bluetooth-teknologiaa sovelletaan tulevaisuudessa laajalti tietokone- ja tietoliikenneteollisuudessa. Bluetoothin myötä henkilökohtaisten tietoliikennelaitteiden markkinoiden odotetaan kasvavan ja dataliikenteen matkapuhelinverkoissa lisääntyvän.

Useiden erillisten tietoliikenneporttien korvaaminen Bluetooth-portilla antaa laitevalmistajille mahdollisuuden parantaa tuotannon tehokkuutta. Bluetooth-ryhmä on määritellyt teknologian käytölle edulliset ehdot, joihin sisältyy teknologian saatavuus ilman lisenssimaksuja.

Tukeakseen Bluetooth-konseptin käyttöä ja edistääkseen tiedon vaihtoa tulevaisuuden kehityksestä, SIG-ryhmä on tänään avannut Internet-sivunsa osoitteessa www.bluetooth.com

Ericssonin 100 000 työntekijää toimivat yli 130 maassa. Heidän yhdistetty kiinteiden ja matkapuhelinverkkojen, matkapuhelimien ja infocom-järjestelmien asiantuntemuksensa tekee Ericssonista yhden maailman johtavista tietoliikennelaitteiden toimittajista.

IBM, maailman suurin tietokonevalmistaja, on myös maailman suurin ohjelmistotalo ja maailman suurin ATK-palvelujen tarjoaja. Lisätietoja: www.ibm.com/.

Intel, maailman suurin mikropiirien valmistaja, on myös eräs maailman johtavista tietokoneiden, tietoverkkojen ja tietoliikennelaitteiden valmistajista. Lisätietoja Intelistä: www.intel.com/pressroom.

Nokia on laaja-alainen tietoliikenneyritys, joka valmistaa ja markkinoi matkapuhelimia, matkapuhelin- ja kiinteitä verkkoja, dataviestintäratkaisuja, multimediapäätelaitteita ja tietokonemonitoreita. Nokian tuotteita myydään 130 maassa. Vuonna 1997 Nokian liikevaihto oli 52,6 miljardia markkaa. Nokian palveluksessa on yli 38 000 henkilöä ympäri maailman.

44 miljardin dollarin liikevaihdollaan (31.3.1997 päättynyt tilikausi) Toshiba on maailman kuudenneksi suurin elektroniikka-alan valmistaja. Toshiba Corporation on eräs maailman johtavista korkean teknologian tuotteiden valmistajista, jolla on yli 180 000 työntekijää yli 55 maassa ympäri maailmaa. Vuonna 1875 perustetulla Toshiballa on pitkä historia uuden teknologian kehittäjänä, ja se on investoinut yli 2,6 miljardia dollaria tutkimus- ja kehitystoimintaan vuonna 1997.

Lisätietoja:

EUROPE